MELİS APAYDIN İDE / EGE MECLİSİ – Mimarlar Odası İzmir Şubesi Başkanı Hasan Topal, son günlerde yeniden güzergah değişikliğine gidilen İzmir'in tramvay projeleri ile ilgili Ege Meclisi'ne açıklamalarda bulundu. İzmir'in ulaşım ana planına giren beş ana noktada tramvay planı olduğunu belirten Topal, bunları Halkapınar-Üçkuyular tramvay hattı, Alaybey-Organize Sanayi tramvay hattı, Bayraklı merkez, Buca merkez ve Bornova merkez tramvay hatları olduğunu hatırlatarak “İzmir’deki tramvaylar gerek güzergahları, gerek proje kararları bakımından çok tartışmaya açılmadan kararlaştırılan projeler” dedi.
“POLİTİKA DOĞRU, PROJE YANLIŞ”
Tramvayın önemli bir şehir içi ulaşım aracı olduğuna dikkat çeken Topal, “Politika olarak doğrudur. Ama bu politikanın mekana indirgenmesi aşamasındaki projeler kısmında sorunlar var. Proje ilk ortaya konduğunda Alsancak’tan Konak’a kadar olan güzergahta refüjlerdeki ağaçları keserek yapılması öngörülmüştü. Dedik ki, bu doğru stratejinin daha işlevsel kılınabilmesi için, kente bir değer kazandırılırken diğer değerlerinin yok edilmemesi lazım. İzmir çok yeşil yoksulu bir şehir. Bütün çabalara rağmen kentsel yeşil üretebilmek çok kolay bir iş değil. Bütün bunları göz önüne alırsak var olana sıkı sıkı sarılmamız gerekiyor. Bu nedenle refüjlerdeki ağaçları kesmek yerine trafik izlerine tramvayı indirin. Çünkü toplu ulaşım öncelikli bir sistemi herkesin benimsemesi gerekiyor. Yerel yönetim insanlara bir ulaşım alternatifi sunduktan sonra özel araç ulaşımını savunmak zorunda değildir. Bir yerden bir yere gitmek üzere size vapuru tramvayı metroyu sunabiliyorsa, siz buna rağmen özel aracınızı tercih ediyorsanız o zaman trafiğe katlanırsınız. Dünyanın her kentinde bu böyledir” diye konuştu.
KONAK HATTINDA KIYI SORUNU
Konak’tan Üçkuyular’a kadar olan kesimde kıyıdan bir tramvay güzergahı tanımlandığını hatırlatan Topal, “Kıyı önemli bir bölgedir. Zaten Mustafa Kemal Sahil Bulvarı nedeniyle insanların kıyıya ulaşımı oldukça güç. Bu yolun kenarına bir de tramvay geldiğinde kıyıya erişim tamamen zorlaşacak. Bu yüzden bir öneride bulunduk. Mithatpaşa Caddesi'ne alınmasını önerdik. İzmir’in kent tarihinde orada zaten bir tramvay var. Hem onu da canlandırmış olacaktı. Bunları dikkate alacaklarını söylediler. Bu bizim için olumlu bir yaklaşımdı. Şimdi merakla ne olacağını bekliyoruz” dedi.
“ÖNCEDEN GÖRÜLMESİ GEREKİRDİ”
Karşıyaka’daki tramvayda ciddi sıkıntılar olduğunu söyleyen Topal, “Bunun önceden görülmesi gerekiyordu. Proje aşamasında bunlar gözetilmediği için hayata geçtikten sonra sürekli bir revizyon gündeme geliyor. Orada şu an bazı kavşakların kullanımı değişiyor. Tamam, trafikte toplu ulaşım önceliklidir ama bu öncelik diğerlerini tamamen işlemez hale getirecekse orada bir sorun var demektir. İnşaat sürelerinin sınırlandırılması öngörülen sürede bitmesi lazım. Çünkü mevcut doku içinde bu inşaatlar yapılıyor. Sıkıntı ve kaos çoğaldıkça tramvayın işlevselliğini bozacaktır. Doğru güzergahı tespit edemezseniz, talepleri karşılayamayacaksanız tramvay tercih edilen bir araç olmaz” diye konuştu.
Haber Kaynağı : http://www.egemeclisi.com/haber/25979/topal-tramvay-projesindeki-sorunlar-bastan-ongorulebilirdi.html